ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 看護学部
  2. 福島県立医科大学看護学部紀要
  3. No.17 (2015-03)

家族看護実践センター式教育プログラムを受講した看護師の家族に対する認識の変化

https://fmu.repo.nii.ac.jp/records/2000569
https://fmu.repo.nii.ac.jp/records/2000569
cbe0908d-6ff8-4fde-a0d2-c42013c912e2
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullFMUSchNurs_17_p23.pdf BullFMUSchNurs_17_p23.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ(フル)fmu(1)
公開日 2015-07-06
タイトル
タイトル 家族看護実践センター式教育プログラムを受講した看護師の家族に対する認識の変化
言語 ja
タイトル
タイトル カゾク カンゴ ジッセン センター シキ キョウイク プログラム オ ジュコウ シタ カンゴシ ノ カゾク ニ タイスル ニンシキ ノ ヘンカ
言語 ja-Kana
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of Family Nursing Skills Training Program (FNST) on Clinical Nurses : Development of a Nurse's Perspective on Patients and Their Families
言語 en
作成者 児玉, 久仁子

× 児玉, 久仁子

ja 児玉, 久仁子

ja-Kana コダマ, クニコ

en Kodama, Kuniko

Search repository
権利情報
権利情報 © 2015 福島県立医科大学看護学部
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】家族看護実践センター式教育プログラムを受講した看護師の家族に対する認識の変化を明らかにする.【方法】家族看護の学習経験のない看護師3名を対象とした.対象者に家族看護実践センター式教育プログラム初級者用を受講してもらい,学習前と学習3か月後に半構造化インタビューを実施した.データを質的記述的に分析し,学習前後で比較を行った.【結果】学習前の看護師の家族に対する認識は,家族に対する《心理的距離が遠い》状態であった.看護師は,家族を支援することについて【家族への思いはある】と語った.しかし,【家族との心理的距離が遠い】ため,家族を支援するというよりは,むしろ【家族に協力を求める】という姿勢になっていた.学習後,看護師の家族に対する認識は,家族への《心理的距離が近い》状態であった.看護師は援助者としての【自分自身に向き合い】,自分の傾向を振り返っていた.看護師と【家族との心理的距離が近い】状態であり,【家族を援助しようとする】姿勢に変化していた.【結論】家族看護実践センター式教育プログラムを受講後の看護師は,家族との心理的距離が近づいていた.
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Purpose: The aim of this study was to identify the effects of Family Nursing Skills Training Program (FNST) on clinical nurses. Methods: We compared perspectives of three nurses with semi-structured interviews before and three months after taking FNST. Interviews were analyzed by qualitative methods to develop units of meaning and themes. Informed consent was obtained by all participants. Result: Before the training,the nurses placed mental distance from patients' families.The nurses said "I wish I could support the families." However, the nurses kept mental distance from the families, and asked them to cooperate with the nurses. After the training,the nurses examined their own attitude towards patients' families,and found that their mental perspective was more close to the families.In addition, the nurses got motivated to support patients' families. Conclusion: After the program,the nurses' mental relationship with patients' families became closer than before the training.
出版者
出版者 福島県立医科大学看護学部
言語
言語 jpn
書誌情報 ja : 福島県立医科大学看護学部紀要

巻 17, p. 23-30, 発行日 2015-03
関連情報
識別子タイプ PISSN
関連識別子 1344-6975
関連情報
識別子タイプ NCID
関連識別子 AA11332358
関連情報
識別子タイプ ICHUSHI
関連識別子 2015263958
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
主題
主題Scheme Other
主題 家族看護
主題
主題Scheme Other
主題 家族看護教育
主題
主題Scheme Other
主題 看護師の認識
主題
主題Scheme Other
主題 システムズアプローチ
主題
主題Scheme Other
主題 family nursing
主題
主題Scheme Other
主題 family nursing skills training
主題
主題Scheme Other
主題 nurse's perspective
主題
主題Scheme Other
主題 systems approach
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-11-20 06:16:58.437618
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3