Item type |
デフォルトアイテムタイプ(フル)fmu(1) |
公開日 |
2010-05-25 |
タイトル |
|
|
タイトル |
新卒看護師が認識する先輩看護師からのサポート |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
シンソツ カンゴシ ガ ニンシキ スル センパイ カンゴシ カラ ノ サポート |
|
言語 |
ja-Kana |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Novice Nurses' Recognition on the Supports that Receive from Senior Nurses |
|
言語 |
en |
作成者 |
大川, 貴子
室井, 由美
池田, 由利子
五十嵐, 文枝
市川, 和可子
大薗, 七重
佐藤, るみ子
木村, 英子
鈴木, 千衣
|
権利情報 |
|
|
言語 |
ja |
|
権利情報 |
© 2004 福島県立医科大学看護学部 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
新卒看護師 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
サポート |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護継続教育 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
院内教育 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
novice nurse |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
supports |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
continuing education in nursing |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
in-service education |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
新卒看護師は先輩看護師のどのような関わりをサポートと認識しているのかを明らかにしようと,23名の新卒看護師を対象に半構成的面接を行い,質的帰納的に分析した.その結果,新卒看護師は先輩看護師からの『<出来るようになる>ための関わり』および先輩看護師との『<聞ける><言える><話せる>関係』によって「やる気の高まり」「自己肯定感」「成長の実感」といった『エネルギーの注入』を感じたり,あるいは「やる気の低下」「自己否定感」「成長の停滞感」といった『エネルギーの喪失』を感じたりしていることが明らかとなった.さらに,新卒看護師の『エネルギー注入/喪失』には『<出来るようになる>ための関わり』『<聞ける><言える><話せる>関係』を支えている職場環境やシステムといった『土壌:働いている場の特性』が関連していた.新卒看護師にエネルギーが注入される関わりをするためには,先輩看護師のアセスメント能力や,コミュニケーション能力,そして看護へのコミットメントが必要であることが示唆された. |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This paper is intended to describe novice nurses' recognition of the supports they receive from senior nurses. We collected data from 23 nurses with semi-structured interviews, and the data was analyzed using a qualitative-inductive method. Findings that emerged from the data are as follows. The novice nurses were given feelings of "instilled energy" (which is "a rise in motivation"), "feelings of self-affirmation", "feelings they are able to make progress," and so on. They "lost energy" (which is "a decline in motivation"), had "feelings of negative self image," "feelings they are stagnating" and so on depending on "interactions (being able to step up)," and "the relationship (being able to ask, express, and discuss)," with senior nurses. Besides the novice nurses' feelings of "instilled or lost energy" being influenced by interactions and relationship with senior nurses, findings suggest that "the soil or the characteristics of the work place" also play a role. In order to develop interactions that instill energy into novice nurses, it is suggested that senior nurses need assessment abilities, communication abilities, and a strong commitment to the profession of nursing. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
福島県立医科大学看護学部 |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
PISSN |
|
|
関連識別子 |
1344-6975 |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
NCID |
|
|
関連識別子 |
AA11332358 |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
ICHUSHI |
|
|
関連識別子 |
2004175315 |
書誌情報 |
ja : 福島県立医科大学看護学部紀要
巻 6,
p. 9-23,
発行日 2004-03
|